כיצד חברת ייעוץ אסטרטגי יכולה להפוך מנכ"ל "שונא סיכון" למנכ"ל מצליח?

זמן קריאה: 5 דקות

האם אתם שונאי הפסד או אמיצי לב? מחקרים חדשים מזהים את ההבדלים ביניהם וגם נותנים לנו כלים:

כיצד לבחור חברות ייעוץ אסטרטגי שיגרמו לכם להצליח?

ניסוי "שנאת ההפסד"

לפני כמה שנים פרופסור דניאל כהנמן חתן פרס נובל לכלכלה, ביצע ניסוי שהעלה לתודעה את מושג "שנאת ההפסד" ("loss aversion"). לדוג', מולכם הימור: האפשרות לזכות או להפסיד ע"י הטלת מטבע. במידה ויצא עץ – הפסדתם 10 דולרים, מה צריך לדעתכם להיות הסכום אותו תרוויחו במידה ויצא פלי, כדי שתסכימו להשתתף בהימור?

במידה ואתם דומים לממוצע בני האדם, הרי ש 20 דולרים יהיו פחות או יותר מה שיספק אתכם ותהיו מוכנים לקיים את ההימור. רעיון שנאת ההפסד מדבר על כך שהפסדים בולטים בתודעתנו יותר מאשר רווחים. הרעיון אינו חדש, הוא נחקר במשך שנים בעולמות הפסיכולוגיה הכלכלה, ונחשב ליסוד בהבנת התהליך האסטרטגי, האנושי, לקבלת ההחלטות.

אולם לפני זמן לא רב, דרק ראקר, פרופסור לשיווק בבית הספר לניהול "קלוג" ועמיתו דוד גל, פרופסור לשיווק מאוניברסיטת אילינוי בשיקגו, הקשו על הרעיון: ממבט פשוט על הסביבה בה אנו חיים, אנו יכולים להבחין בנקל באנשים ונשים המבצעים מהלכים אסטרטגים רבי סיכון. מאמני כדורסל וכדורגל המחליטים על מהלכים מסוכנים, סטודנטים המקבלים החלטה אסטרטגית ועוברים לערים וארצות אחרות בכדי ללמוד, אנשים העוזבים משרות בטוחות בכדי להתחיל קריירה חדשה, יזמים עסקיים חסרי ייעוץ אסטרטגי ועוד.

 

מסקנות המחקר

היות ומסקנת המחקר של כהנמן, היא שאנשים ונשים אלו הם שונאי הפסד, הרי שאנו מוצאים סתירה לכך במציאות. מדוע אותם אנשים מוכנים בכל זאת לקחת סיכונים כה גדולים?

לקיחת סיכון גדול במצב לא בטוח ולמרות היותך חושש מההפסד, מבוטאת ברוב התרבויות במושג: אומץ לב. זו היכולת לנקוט פעולה, למרות הפחד (ולא כמו שנוטים לחשוב, שזו פעולה של אדם חסר פחד).

במחקר Character Strengths and Virtues גילו CHRISTOPHER PETERSON  ו – MARTIN E. P. SELIGMAN שאומץ-לב הוא אחד מששת הערכים המשותפים כמעט לכל מסורת פילוסופית ודתית ואחד הערכים המוערכים ביותר.

היות ורוב המחקרים על סיכון ושנאת הפסד, מתמקדים בתרגילי הימורים בהם הסכום אותו הנבדקים מסכנים הוא קטן, הניחו החוקרים ראקר וגל כי יגלו תשובות חדשות במקרים בהם הבחירה תהיה בצומת החלטה של החלטות משמעותיות וחשובות בחיים, היות ובהחלטות משמעותיות אומץ הלב מתגלה כרלוונטי.

אכן, בעקבות מספר רב של ניסויים, ההשערה הוכחה כנכונה. כאשר הבחירה של האדם היא בצומת החלטה בעלת סיכון גבוה וכאשר להשלכות הבחירה יש משמעות רבה, למקבלת/ת ההחלטה יש הזדמנות להפגין אומץ לב והוא /היא אכן יטו לעשות זאת. זאת בניגוד כמובן למחקרים קודמים.

 

בחירה אסטרטגית

בניגוד לממצאי מחקרי המעבדה הראשונים, לעיתים כאשר בני אדם נמצאים במצב קיצון, בצומת בחירה אסטרטגית, משמעותית, הם יגלו רצון לראות עצמם כאמיצים ואכן יטו לבחור בברירה רבת הסיכון.

הרצון להיות אמיצים לא השפיע באורח משמעותי על הנכונות של אנשים ליטול סיכונים כאשר הבחירה היתה חסרת משמעות – אלא רק במקרה של החלטה רבת משמעות.

בניסויים הבאים עלה דבר נוסף: אומץ לב מגביר את הרצון של בני-האדם ליטול סיכונים ("תיאבון הסיכון"), כאשר להחלטה יש משמעות אסטרטגית ארוכת-טווח בחייהם.

אם כך:

  • כאשר מול האדם עומדת בחירה בעלת סיכון גבוה ובעלת השלכות משמעותיות וארוכות טווח לחייו – יש לו הזדמנות להפגין אומץ לב. 
  • וכיוון שהסביבה החברתית התרבותית מייחסת ערך חיובי להפגנת אומץ: הרי שבניגוד לממצאים של מחקרים קודמים, הוא או היא, עשויים לנטות לבחור בחלופה רבת סיכונים!

לכן ניתן לסכם כי בתנאים שבהם 

הבחירה היא בעלת סיכון גבוה + ההחלטה היא בעלת משמעות רבה עבור הבוחר/ת + יש להחלטה משמעות ארוכת טווח 

= יעדיפו הנמצאים בסיטואציית הבחירה, שלא להימנע מההפסד ודווקא לנקוט באומץ לב ולקחת את הסיכון הרב.

 

בניית אסטרטגיה עסקית – שליטה מול חוסר שליטה בתהליך

חשוב להבחין בין מקרים בהם הסיכון שאנחנו לוקחים הוא בשליטתנו ומקרים בהם הוא אינו בשליטתנו.

לדוג': החלטה ללמוד תחום מסוים, לעבור לגור במדינה אחרת או לבנות אסטרטגיה עסקית מסוימת, החלטות הנמצאות בשליטה רבה שלנו, ולעומתם, החלטות כמו הימור בעסקאות מטבע כנגד הלירה הטורקית או מטבע אחר, או הקמת מיזם ללא חקר שוק מקדים וללא בניית אסטרטגיה עסקית, מקרים בעלי שליטה מזערית שלנו.

 

מתי יכול אדם לפעול באומץ לב? 

רק כאשר יש משמעות לפעולה שלו. כאשר יש לו שליטה.  אנו לא מרגישים אמיצים, כאשר לקחנו סיכון שאין לנו בו יכולת בחירה או שליטה.

כאשר אין לי יכולת השפעה ופעולה, או כאשר מישהו אחר לוקח את ההחלטה עבורי, אין משמעות לכך שאפעל בצורה כזו או אחרת ולכן גם אין מקום לכך שאפעל באומץ לב. במקרה כזה ממילא אעדיף את האפשרות הבטוחה יותר. 

לכן התנאי הנוסף להפעלת אומץ הלב ולקיחת הסיכון הגדול יותר הוא כאשר יש לי שליטה על הסיטואציה ויכולת למעורבות פעילה.

 

האם אומץ לב הוא תכונה חיובית או שלילית?

האם למנהל דרוש אומץ לב? (המלצתי היא: קחו לכם כמה דקות (או שעות) לחשיבה אישית. כאשר תפנו לבניית אסטרטגיה עסקית, היא תרוויח ממסקנותיכם.)

התשובה שלי לשאלות אלו היא – תלוי.

אומץ לב יכול להיות מועיל או מזיק, התלות היא כמובן ברמת ניהול הסיכון האפשרית.

גובה הסיכון יכול להיות קטן או עצום, אך לא הוא שיגרום לאומץ הלב להיות חיובי או שלילי. 

בואו נדמיין דוגמא בה אומץ לב מופעל במקרה רב סיכון, כאשר למנהל יש מעט מידע, מעט שליטה, מעט תכנון אסטרטגי וללא ייעוץ עסקי, הרי שהפעלת אומץ לב במקרה כזה משולה ללקיחת הימור לא מחושב. הסיבה לאומץ לב במקרה כזה תהיה ככל הנראה אחת או יותר מההשפעות הסביבתיות.

לדוג': הערכה תרבותית יוצאת דופן לפעולה אמיצה, רצון להוכחה עצמית מול קולגות ומתחרים, ציפיית הבעלים \ בעלי המניות לעשייה\ ל"אקשן", רצון להחדיר אנרגיה בעובדים ולעיתים אף מסיבות כחוסר הצלחה בתפקיד או ייאוש – אשר עלולים להביא לנטייה לזנוח כל אסטרטגיה עסקית ו"להמר על כל הקופה" מתוך דמיון שע"י החלטה נועזת אחת, אוכל לצאת ממצב הביש ולהפגין הצלחה.   

 

למנהל מוצלח דרוש אומץ לב. 

זהו הכח שמסוגל להרחיב את גבולות העשייה של החברה, לפרוץ את המחסומים ולהגיע להישגים יוצאי דופן שמעבר לגרף ההתקדמות המונוטוני הקבוע שלה.

ללא אומץ לב לרוב לא נוכל לבצע פריצת דרך. לא בחיינו האישיים ולא כמנהלים ומנהיגים.

 

כיצד נוודא כי אומץ הלב שלנו כמנהלים או בעלי חברות, אכן חיובי ופועל בצמתי ההחלטה הנכונים?

כאן אנו נכנסים לתמונה. חברה לייעוץ אסטרטגי עסקי איכותי, מייצרת את הקרקע המאפשרת למנהל לפעול באומץ לב לקידום ויצירת קפיצת מדרגה משמעותית לחברה.

 

חברות ייעוץ אסטרטגי – מספקות מידע, תכנון וחשיבה

חברה לייעוץ אסטרטגי יכולות לספק את המידע, התכנון והחשיבה המאפשרות למנהל לפעול בזירת החלטות בעלות סיכון גבוה – ולקבל החלטה אסטרטגית מושכלת ומוצלחת עבור החברה שלו.

בהקבלה למסקנות המחקרים לעיל, 

כאשר מנהל עומד בצומת החלטה בעלת סיכון גבוה, שהיא לרוב בעלת פוטנציאל סיכוי ורווח גבוה לחברה, זוהי הנקודה בה אנו כחברת ייעוץ אסטרטגי, נסייע לו לפעול באומץ לב חיובי, אשר יקדם את החברה ולא יסכן אותה. אנו: 

  1. נמפה את רמת הסיכון וננתח את משמעות ההחלטה וההשלכות ארוכות הטווח על החברה.
  2. נאסוף מידע רב אשר יוריד את רמת אי הוודאות ויאפשר לנהל את הסיכון.
  3. נבנה תוכנית אסטרטגית אשר תאפשר למנהל להיות פעיל בהחלטה ובעל שליטה רבה יותר.

חברות לייעוץ אסטרטגי תפעל לבניית אסטרטגיה עסקית ותאפשר לך כמנהל לקבל מפת פעולה לכל צומת החלטה, דבר שיאפשר לך לפעול באומץ לב חכם ומקדם.

ייעוץ אסטרטגי מאפשר ניהול סיכונים מבוקר, הכנת המשתנים למתווה של תוכנית פעולה ולבסוף יצירת פעולה ומעורבות שמייצרת פעולה בשטח.

 

מדוע ייעוץ אסטרטגי איכותי מביא מנהלים לפעול באומץ לב ולהצליח?

כאשר חברה לייעוץ אסטרטגי עסקי מפחיתה את רמת אי הוודאות ומייצרת תוכנית אסטרטגיה לפעולה מושכלת, יש לך כמנהל את האפשרות לפעול באומץ במצבי סיכון, שהם גם מצבי סיכוי גבוה לחברה.

 

כיצד אסטרטגיה עסקית נכונה יכולה להפוך אומץ לב מסוכן – להצלחה?

אסטרטגיה עסקית מדויקת, תמנע מהמנהל לצאת להרפתקאות בעלות סיכון לא מחושב. היא תפחית את השפעות הסביבה הגורמות לעיתים לנהוג באומץ לב בנקודות שאינן נכונות לפעול כך.

 

כיצד חברת ייעוץ אסטרטגי יכולה להפוך מנכ"ל שונא סיכון למנכ"ל מצליח?

מנכ"ל "שונא סיכון", מנהל לרוב את החברה תוך מגננה. "שנאת סיכון" יכולה לנבוע מאופיו של המנהל אך גם כתוצאה מניסיון עבר שלילי בקבלת החלטות ברמת סיכון גבוהה.

ייעוץ עסקי אסטרטגי, המותאם לשוק הדינאמי כיום, מפחית את רמת אי הודאות ומספק למנהל קרקע בטוחה יותר ואף תוכנית מוכוונת, המאפשרים לו לקבל החלטות מוצלחות. לכן כאשר חברות ייעוץ אסטרטגי עסקי נכנסת לתמונה, נוכל לרוב לראות מנכ"ל שהיה "שונא סיכון", מקבל בטחון רב יותר ומקבל החלטות אמיצות ומוצלחות לקידום החברה.   

 

לסיכום

בעולם העסקים של השנים האחרונות, שהפך לדינאמי ובין לאומי באופן יוצא דופן, חשוב לשים לב כי חברת הייעוץ האסטרטגי שלכם מבצעת תכנון אסטרטגי מבוסס SI. מודל Strategy Intelligence החדש מאפשר להתמודד נכון יותר עם מצבים בעלי רמת סיכון גבוהה.

בהצלחה.

 

מקורות:

מבוסס על מחקר של David Gal ו Derek D. Rucker

אהבתם את הכתבה?

שיתוף ב facebook
שתפו בפייסבוק
שיתוף ב twitter
שתפו בטוויטר
שיתוף ב linkedin
שתפו בלינקדאין

עוד מאמרים עבורך:

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

רגע, לפני שאתם עוזבים...

נכנסתם לאתר שלנו מסיבה מסויימת, ייתכן שלא מצאתם בדיוק את מה שחיפשתם – נשמח לדייק ולהציע לכם תוכנית בהתאמה אישית. 

השאירו פרטים:

דילוג לתוכן