תוכנית עסקית

תוכנית עסקית בביזנס אינסייטס היא מתווה הדרך שלך להצלחה.

לפתח מודל עסקי חכם, לנסח דרכי פעולה ולבחור נתיב ברור להתפתחות והצלחת החברה. להבין לאן ולדעת איך להגיע לשם. תוכנית עסקית אולטימטיבית, הן עבורכם והן עבור בנקים וגופי השקעה.

בביזנס אינסייטס אנו מפתחים תוכניות עסקיות מזה 15 שנה. תוכניות עסקיות לחברות תעשייה, מסחר, שירותים, נדל"ן, קמעונאות, תיירות, הייטק, סטרטאפים ועוד.

חברות אשר ביצעו עמנו תוכניות עסקיות, השיגו השקעות פרטיות וציבוריות, ביצעו אקזיט, פתרו את בעיות המימון, מצאו מודל עסקי מנצח, הכפילו את צמיחת החברה, הגדילו את רמת הרווחיות, ביצעו שינויים ארגוניים ותהליכי התייעלות, פיתחו מוצרים חדשים, פרצו לשווקים חדשים בחו"ל, העלו את ערך המניה והתשואה למשקיעים. ידעו לאן הם הולכים והגיעו לשם.

"העסק התמלא התרגשות, דם חדש ואדרנלין. פיצחנו את האתגרים, גיבשנו חזון וסוף סוף יודעים איך ולאן אנו צועדים."

בניית תוכנית עסקית לעסקים

תוכנית עסקית היא מסמך שבו ניתן למצוא פירוט הנוגע למטרות החברה והאופן שבו ניתן להשיג אותן. התוכנית כוללת אסטרטגיות שנוגעות בתחום השיווקי, התפעולי והפיננסי בהתנהלות החברה. תוכנית זו רלוונטית עבור חברות קיימות וגם עבור חברות סטארט-אפ וניתן לעשות בה שינויים בהתאם לצרכים שעולים לאורך הזמן.

איך בונים תוכנית עסקית?

תוכנית עסקית מעמיקה הנכתבת תוך השקעת זמן ומאמצים, מהווה נכס לחברה. ישנם פורמטים קיימים לכתיבת תוכנית עסקית וניתן להיעזר בהם כשלב חשיבה ראשוני, אך בכדי להגיע לתוכנית יחודית אשר תאפשר לעסק לבלוט מעל מתחריו, מומלץ להיעזר ביועץ אסטרטגי בעל ניסיון, המתמחה בכך.

על מנת להימנע מתוצאה שתהיה זהה לתוכניות של חברות אחרות חשוב מאוד שהתוכנית תכלול מעבר לסקירה כללית של העסק ופירוט של התחום בו הוא עוסק, גם ביטוי יחודי ואסטרטגי שיבהיר כיצד העסק יבלוט ביחס לעסקים המתחרים שלו.

התוכנית צריכה לכלול תיאור של החברה, המוצר או השירות שהיא מספקת, תקציר מנהלים, ניתוח שוק ואסטרטגיה שיווקית, תחזית פיננסית לעתיד הקרוב והרחוק ואף נספחים שכוללים מסמכים ונתונים שייתמכו בסעיפים העיקריים של התוכנית העסקית. כאשר ניגשים לכתוב תוכנית לעסק אין צורך לעקוב ולהקפיד על מתווה קיים אלא ליצור תוכנית שתהיה תואמת והגיונית עבור העסק והצרכים הקיימים.

התוכנית העסקית יכולה גם לכלול בקשות למימון וסבסוד שבעל העסק מגיש על מנת להקים או להרחיב את החברה ולכן כדאי גם להקפיד שאורכה יהיה כעשרים דפים.

להלן השלבים המדויקים לכתיבת תוכנית עסקית מקצועית:

  1. ישנו ערך עצום למחקר שוק מעמיק: לפני שתתחיל/י לכתוב את התוכנית העסקית שלך, חשוב להגיע להבנה מעמיקה של שוק היעד שלך, כולל הלקוחות והתחרות העומדת מולך. מחקר שוק יעזור לך לזהות את הצעת המכירה הייחודית שלך ולהבטיח שהתוכנית העסקית שלך מותאמת לצרכים של קהל היעד.
  2. הגדירו בבירור את הרעיון העסקי שלכם: התוכנית העסקית שלכם צריכה לנסח בבירור מה הוא העסק שלכם, מה הוא עושה ומה הוא מציע ללקוחות. על ההגדרה להיות תמציתית אך מקיפה ולכלול תיאור מפורט של המוצרים או השירותים שלכם.
  3. הגדירו יעדים ריאליים: התוכנית העסקית שלכם צריכה לתאר את היעדים לטווח הקצר ולטווח הארוך, כמו גם את האסטרטגיות שבהן תשתמשו כדי להשיג אותן. ודאו שהמטרות שלכם ספציפיות, ניתנות למדידה, ניתנות להשגה, רלוונטיות ומוגבלות בזמן (SMART).
  4. הגדירו את האסטרטגיה השיווקית שלכם: תוכנית עסקית מוצלחת חייבת לכלול תוכנית שיווקית מפורטת המתארת כיצד תגיעו לשוק היעד שלכם וכיצד תקדמו את המוצרים או השירותים שלכם. הגדרה זו צריכה לכלול דיון על אסטרטגיית התמחור שלכם, ערוצי ההפצה ופעילויות הקידום שלכם.
  5. הציגו תוכנית פיננסית מפורטת: כתיבת תוכנית עסקית אינה שלמה ללא תוכנית פיננסית מקיפה המתארת את ההכנסות וההוצאות הצפויות שלכם, כמו גם את היעדים הפיננסיים שלכם לטווח ארוך. סעיף זה צריך לכלול תחזית מכירות, דוח תזרים מזומנים, מאזן ודוח רווח והפסד.
  6. התייחסות לסיכונים ואתגרים פוטנציאליים: כל עסק מתמודד עם סיכונים ואתגרים וחשוב להתייחס אליהם בתוכנית העסקית שלכם. דונו בסיכונים ובאתגרים הפוטנציאליים שהעסק שלכם עלול להתמודד איתם ותארו כיצד אתם מתכננים לצמצם או להתגבר עליהם.
  7. הדגישו את הצעת המכירה הייחודית שלכם (USP): ה-USP שלכם הוא מה שמבדיל את העסק שלכם מהמתחרים והופך אותו לייחודי. הקפידו להדגיש את ה-USP שלכם בכתיבת התוכנית העסקית והסבירו כיצד זה יעזור לכם להצליח בשוק.
  8. צרפו תקציר מנהלים: תקציר מנהלים הוא סקירה קצרה של התוכנית העסקית שלכם ונכון לכתוב אותו בסיום, לאחר השלמת כתיבת תוכנית עסקית מלאה. תקציר מנהלים אמור לסכם את נקודות המפתח של התוכנית שלכם ולספק תמונה ברורה של העסק שלכם למשקיעים או למלווים פוטנציאליים.
  9. תיראו טוב ויזואלית: סביר להניח שתוכנית עסקית מעוצבת וכזו הנראית מקצועית תיקרא ותקבל יחס רציני יותר. לכן ודאו שהתוכנית שלכם מושכת מבחינה ויזואלית, נראית מקצועית וקלה לקריאה. השתמשו בתרשימים, גרפים ותמונות כדי לעזור להעביר את המסר שלכם ולהפוך את התוכנית שלכם למושכת יותר.
  10. לעדכן באופן קבוע: חשוב שהתוכנית העסקית שלכם לא תהיה מסמך סטטי. יש לעדכן אותה באופן קבוע כדי לשקף את הצרכים המשתנים של העסק. הקפידו לבדוק את התוכנית באופן קבוע ולבצע את כל השינויים הדרושים כדי להבטיח שהיא תמשיך לשקף במדויק את היעדים והאסטרטגיות של העסק שלכם.

מה כוללת התוכנית העסקית?

התוכנית העסקית תכלול חלק שמתאר את החברה, העובדים, הפעילות בה היא עוסקת והמיקום שלה. בחלק הבא של התוכנית ניתן יהיה למצוא מידע עבור המוצרים או השירות שהחברה מציעה ואף תמחור והטבות שונות לצרכן.

חלק זה יכול גם לכלול תהליך הייצור ופטנטים שרשומים תחת החברה. ניתוח שוק גם כן יהיה חלק מהתוכנית העסקית והוא יספק מידע על התחרות הקיימת והאופן שבו החברה משתלבת בתעשייה. אסטרטגיה שיווקית, תכנון פיננסי ותקציב הן חלק בלתי נפרד מכל תוכנית עסקית.

החשיבות של תוכנית עסקית

התוכנית העסקית היא מסמך חשוב שמיועד לגורמים חיצוניים ופנימיים של החברה. התוכנית משמשת כדרך לקבלת השקעות לפני שהספיקה לבסס את עצמה וניתן באמצעותה גם להבטיח קבלת הלוואות ממוסדות פיננסים. התוכנית היא גם כלי שמאפשר לתאם פעולות אסטרטגיות ועבודה על השגת יעדים של צוות ההנהלה של החברה.

למרות שנדמה כי תוכנית עסקית רלוונטית בעיקר עבור עסקים חדשים, לכל חברה חייבת להיות תוכנית שאחת לכמה זמן תיבדק ותעודכן ליעדים שהשתנו וכעת משקפים טוב יותר את מטרות החברה. התוכנית תיכתב מחדש גם כאשר מדובר בעסק קיים ומבוסס שהחליט להתקדם ולהתרחב אל כיוונים חדשים.

מדוע תוכניות עסקיות נכשלות?

גם כאשר מסמך התוכנית העסקית נכתב ביעילות ובמקצועיות, החברה עדיין עלולה שלא לעמוד במטרות שהוגדרו כיוון שבפועל הפעולות שנעשות לא תואמות לתוכנית שנבנתה.

הנהלה חזקה וצוות עובדים מסור שמתמקדים בתוכנית היא האסטרטגיה שתביא להצלחת החברה. תוכניות עסקיות יכולות להיכשל גם כיוון שהן מושפעות ממצב השוק והכלכלה ולכן חשוב לשמור על גמישות כלשהי בתוכנית העסקית על מנת לנסות ולמזער את הסיכוי לכישלון.

בניית תוכנית עסקית ומדוע סעיף המודל העסקי הוא קריטי?

בניית תוכנית עסקית היא תהליך מעמיק שמניח את הבסיס להצלחת החברה. אחד המרכיבים הקריטיים ביותר בתוכנית העסקית הוא סעיף המודל העסקי. סעיף זה מתאר את האסטרטגיות שהחברה תשתמש בהן כדי ליצור, לספק ולבנות ערך. במאמר זה נעמיק בחשיבותו של סעיף המודל העסקי בבניית תוכנית עסקית מקיפה. סעיף זה ממלא תפקיד מרכזי בעיצוב כיוון החברה, יצירת ההכנסות, זיהוי שוק היעד והכדאיות הכוללת.
באמצעות case study – ניתוח של מקרה אמיתי, נאיר כיצד סעיף "מודל עסקי" מובנה היטב יכול לתרום לצמיחת החברה ולהצלחתה.

מרכיבי הליבה של סעיף המודל העסקי

עומדים לבנות תוכנית עסקית? סעיף המודל העסקי הוא אחד הסעיפים המרכזיים. הסעיף המגבש את המהות של אופן הפעולה של החברה בשוק. סעיף זה כולל מספר מרכיבי ליבה היוצרים יחד מפת דרכים לפעילות החברה.

הצעת ערך ושוק יעד: בלב סעיף המודל העסקי נמצאת הצעת הערך – ניסוח ברור של המוצרים או השירותים שהחברה מציעה וכיצד הם עונים על הצרכים של שוק יעד ספציפי. זיהוי שוק היעד הוא חיוני שכן הוא מנחה אסטרטגיות שיווק ומבטיח גישה ממוקדת.

יצירת הכנסות: היבט בסיסי נוסף של סעיף המודל העסקי הוא אסטרטגיית יצירת ההכנסות. החלטה על אסטרטגיה זו, כרוכה בהחלטות על תמחור, ערוצי מכירה ותזרים הכנסה. מודל הכנסה מוגדר היטב משפיע על הכדאיות הפיננסית של העסק ועל יכולתו הבסיסית לקיים את הפעילות.

מבנה עלויות: הבנת העלויות הכרוכות בניהול העסק, הכרחית לתכנון הפיננסי ולקבלת החלטות. סעיף המודל העסקי מתאר את העלויות השונות כגון הוצאות ייצור, תפעול ושיווק. הגדרה זו מאפשרת ליזמים להקצות משאבים ביעילות.

אסטרטגיות מדרגיות וצמיחה: סעיף המודל העסקי חייב להתייחס גם למדרגיות של התפתחות העסק. משקיעים להוטים להבין מהו הפוטנציאל של החברה ומה יכולתה להרחיב את פעילותה.
תוכנית ברורה להגדלת העסק מבטיחה שניתן יהיה לנהל את הצמיחה ביעילות.

איך בניית תוכנית עסקית קורת בעולם האמיתי? ומה השפעת המודל העסקי? בדוגמא שלפנינו:

כדי להמחיש את ההשפעה של סעיף "מודל עסקי" הבנוי היטב, אנו פונים למקרה של BModel Tech, סטארט-אפ בתעשיית ה"תוכנה כשירות" (SaaS). מייסדי החברה הבינו את המשמעות של סעיף המודל העסקי כמרכיב חשוב בבניית תוכנית עסקית שתמשוך משקיעים ותנחה את פעילותם.

בהירות הצעת הערך: בסעיף המודל העסקי שלהם, BModel Tech תיארו את נקודות הצורך המרכזיות שהתוכנה לניהול פרויקטים מבוססת הענן שלהם, נועדה לטפל. על ידי ניסוח האופן שבו הפתרון שלהם ייעל את זרימות העבודה של הפרויקט ויגביר את שיתוף הפעולה, הם הדגישו את הצעת הערך הייחודית שלהם.

מודל הכנסה מבוסס מנוי: BModel Tech אימצו מודל תמחור מבוסס מנוי עבור התוכנה שלהם. בסעיף המודל העסקי הם פירטו את שכבות המנויים השונות, כאשר כל אחת מהן מציעה תכונות נפרדות.
מודל זה הבטיח זרם קבוע של הכנסות חוזרות, והעניק יציבות פיננסית.

ערוצי הפצה ואסטרטגיית שיווק: המודל העסקי הדגיש את גישת המכירה הישירה ללקוח של BModel Tech דרך האתר שלהם, בתוספת תקופת ניסיון בחינם. האסטרטגיה השיווקית שלהם, הכוללת פרסום מקוון ושיווק תוכן, נבנתה בקפידה כדי למשוך בסיס לקוחות רחב.

הפחתת סיכונים: הכרה בסיכונים פוטנציאליים היא חלק בלתי נפרד מתוכנית עסקית מבוססת היטב. סעיף המודל העסקי של BModel Tech התייחס לחששות כמו תחרות גוברת ותקלות טכניות אפשריות, באופן זה הצליחו להדגים מבט קדימה וגישה פרואקטיבית לניהול סיכונים.

ההשפעה ארוכת הטווח של המודל העסקי

המקרה של BModel Tech מדגים את ההשפעה המתמשכת של סעיף מודל עסקי מבוסס. על ידי בניית תוכנית עסקית השמה דגש על המודל העסקי, החברה הצליחה להשיג מימון חיוני ממשקיעים שזיהו את ההיתכנות העסקית ואת יכולת ההתרחבות. מימון זה הניע מהלך לפיתוח מוצר חזק וגישה שיווקית אסטרטגית.

מנוע לצמיחה: עם תוכנית עסקית ברורה הלוקחת בחשבון התרחבות וצמיחה, BModel Tech מכוונת לצמיחה. המודל העסקי המשולב בתוכנית העסקית שלהם, אפשר להם לנווט היטב בין האתגרים הנלווים לצמיחה והתרחבות.

רווחיות מובילה: ההתמקדות של סעיף המודל העסקי ביצירת הכנסות ובמבנה העלויות אפשרה ל BModel Tech לנהל את הכספים שלהם ביעילות. מודל ההכנסה מבוסס המנוי שהם פתחו הבטיח זרם הכנסה קבוע, בעוד שתכנון העלויות אפשר אופטימיזציה של הקצאת משאבים.

התאמה לשינוי: סעיף מודל עסקי מוגדר היטב, אפשר לחברה להסתגל לשינויים בשוק. ככל שהתעשייה התפתחה, המודל העסקי של BModel Tech אפשר להם להתפתח ולחדש כדי להישאר תחרותיים ורלוונטיים.

קבלת החלטות אסטרטגית: מעבר לרווחים פיננסיים מידיים, סעיף המודל העסקי הקל על קבלת החלטות אסטרטגיות לאורך המסע של BModel Tech. המודל שימש כמצפן להכוונת פעולותיהם למטרות ארוכות הטווח של החברה.

בניית תוכנית עסקית היא תהליך רב-גוני, כאשר בבסיסו נמצא סעיף המודל העסקי. סעיף זה אינו רק מעצב את הפעילות ואת זרמי ההכנסות של החברה, אלא גם מנחה ומאפשר קבלת החלטות אסטרטגיות, הפחתת סיכונים והקצאת משאבים. המקרה של BModel Tech מדגים כיצד סעיף מודל עסקי מבוסס היטב יכול לעשות את הבדל בתהליך התפתחותה של החברה. כאשר יזמים או מנכ"לים יוצאים למסע של בניית תוכנית עסקית, עליהם להכיר בתפקיד החיוני של סעיף המודל העסקי בהצלחת התוכנית כולה.

זקוקים לכתיבת תוכנית עסקית מקצועית ומנצחת? אתם מוזמנים לייצור קשר עם היועץ עסקי המקוצעי של חברת ביזנס אינסייטס לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי מהשורה הראשונה לאורך כך התהליך של תוכנית עסקית עד להשגת המטרות העסק שלכם!

ייעוץ עסקי מותאם לעסק שלכם »

רגע, לפני שאתם עוזבים...

נכנסתם לאתר שלנו מסיבה מסויימת, ייתכן שלא מצאתם בדיוק את מה שחיפשתם – נשמח לדייק ולהציע לכם תוכנית בהתאמה אישית. 

השאירו פרטים:

דילוג לתוכן