במה שונה אסטרטגיה עסקית לחברות נדל"ן מאסטרטגיה עסקית אחרת?

זמן קריאה: 3 דקות

לתחום הנדל"ן מאפיינים ייחודיים וככזה עליו להתנהל באסטרטגיה עסקית המותאמת לו. היות ומטבעו תחום הנדל"ן הינו עתיר הון, הרי שטעויות והתנהלות אסטרטגית שגויה, עלולים לגבות מחיר כבד עד כדי הפסד ולעתים אף יותר מכך. במאמר זה נסקור את אפשרויות האסטרטגיה העסקית ובפרט אסטרטגיה עסקית לחברות נדל"ן.

אסטרטגיה עסקית לחברות נדל"ן – במה היא שונה מתחומי העסקים האחרים?

אסטרטגיה עסקית מתבססת על משתני ניתוח וכן על מודלים אסטרטגיים שונים המסייעים לניתוח המידע, להסקת מסקנות ולבניית תוכנית עסקית אסטרטגית. אולם לכל ענף ותחום עסקי ואף לכל תחום שאינו עסקי, אך הדורש חשיבה אסטרטגית, ישנם מאפיינים משלו המשפיעים באופן משמעותי על בניית האסטרטגיה.

כיצד נתאים את האסטרטגיה לענף בו אנו עוסקים?

אסטרטגיה טובה, לעולם לא תהיה מקובעת, אלא משתנה ודינאמית וכן מותאמת לכל ענף בשלושה אופנים: 

  1. היררכיה – סדר חשיבות שונה של מרכיבי האסטרטגיה
  2. סדר חשיבות שונה של משתני הניתוח. לכל משתנה ניתוח אנו מעניקים משקל מסוים המעניק לו יכולת השפעה על מסקנות הניתוח. סדר חשיבות שונה ומשקלות שונים, משנים לעיתים לחלוטין את המסקנות. מכך נובעת החשיבות הרבה להתאמת המשקלות (כמות ההשפעה שאנו מעניקים לכל משתנה) לענף ולתחום בו אנו עוסקים. באופן זה המודלים בהם אנו משתמשים משתנים ומתאימים עצמם לכל ענף.
  3. לכל תחום ישנם מודלי חשיבה אסטרטגיים המתאים לו יותר. לדוג' סטארט-אפ בתחום הפינטק ידרש למודל דינמי מאוד ואילו מפעל לעיבוד אבן ידרוש מודל איטי יותר, בעל טווחי זמן ארוכים יותר, אך (אולי באופן מפתיע) גם מקיף יותר.

כיצד נתאים אסטרטגיה עסקית לחברות נדל"ן?

עלינו למפות מחדש את מבנה האסטרטגיה העסקית + נמפה את חשיבות המשתנים + נאתר את המודלים המתאימים = נייצר תפיסה אסטרטגית נדל"נית.

ההבדלים בהיררכית המרכיבים בהגדרת האסטרטגיה העסקית מתבטאים בעיקר ב:

ייחודיות \ חדשנות בענף הנדל"ן

ענף הנדל"ן הוא ענף מסורתי אשר באופן טבעי סופג חידושים בקצב איטי יותר. אמנם בשנים האחרונות אנו עדים סוף סוף לחידושים רבים הנכללים תחת המונח פרופ-טק Prop-tech, אולם קצב הטמעת החידושים עדיין איטי מאוד. זהו קצב התנהלות הענף כולו. לכן בתוך המודל האסטרטגי אנו יכולים להניח כי למרות קיומה של חדשנות, עדיין משקלה בתוך בניית האסטרטגיה העסקית יהיה נמוך יותר ממשקלה באסטרטגיה עסקית לענפים אחרים.

דפ"אות (דרכי פעולה ובניית תרחישים)

אנו מעניקים חשיבות רבה לבניית תרחישים שונים בתהליך החשיבה האסטרטגי, אולם רמת החשיבות תלויה בגורמים שונים כגון: רמת הסיכון בתחום, המרחב הגיאוגרפי בו פועלים, רמת השינויים בענף (לדוג' שוק שמרן ומקומי מול שוק בינ"ל וחדשני) ועוד.

ענף הנדל"ן מאופיין בהתנהלות בטווחי זמן ארוכים, דבר שלכאורה מאפשר זמן התמודדות ארוך יותר עם שינויים ולכן הפחתת הסיכון העסקי, אולם יחד עם זאת הוא מאופיין גם בעתירות הון – סכומי ההון הנדרשים בעיסוק בענף הנם גדולים משמעותית, דבר שמעלה את הסיכון. ניתן לדמיין ספינה עצומה בעלת מטען יקר, אשר יש לנווט אל הנתיב הנכון והכדאי ביותר, אך גם בעל הסיכונים הקטנים ביותר. ספינה כזו הנעה בתוך ערוץ צר, תתקשה להסתובב והחלטת הניווט שתתקבל בתחילת הדרך תלווה את המסע כולו וכנראה גם שתקבע את גורלו. לכן מרכיב בניית התרחישים יקבל מקום משמעותי בבניית אסטרטגיה לנדל"ן.

אסטרטגיה עסקית המביאה להשגת מטרה משמעותית

בכדי לעשות את מה שעשינו עד היום, אין צורך בתוכנית אסטרטגית (למעט אם השוק משתנה באופן משמעותי). מטרה משמעותית יכולה להיות מוגדרת ברמות שונות, אולם מבחינה עסקית אנו מגדירים אותה ע"י שלוש בחינות: מטרה בעלת היקף כספי הגבוה משמעותית מהקיים + מטרה בעלת מכפיל כח + מטרה המגשימה את חזון החברה, ערכיה וממצה את יכולותיה ואת הבשורה שלה. 

מטרה המשפיעה על כללי המשחק ומעניקה השראה ומשמעות.

המטרות העסקיות בענף הנדל"ן הן לרוב בעלות היקף כספי גבוה וכן בעלות מכפיל כח פיננסי. אי לכך מרכיב זה באסטרטגיה העסקית יקבל גם הוא מקום משמעותי.

בענף הנדל"ן, המודל האסטרטגי יעניק חשיבות יתר למטרה משמעותית לבניית תרחישים תוך יצירת מכפיל כח. 

כלומר בכל בניית אסטרטגיה עסקית בענף הנדל"ן, יעמדו לנגד עיננו השאלות: האם הדרך הספציפית תורמת ליצירת מכפיל כח? וכן האם ניתחנו נכון את כל התרחישים האפשריים? 

שכן עדיפים תכנונים על הפקת לקחים..

ההבדלים בין אסטרטגיות לענפים עסקיים שונים, הם לרוב פונקציה של רמת הסיכון (פיננסי), האיום (מתחרים) והתחרותיות (השוק – מהירות השינוי והדינמיות שבו).

בהמשך להתאמת מרכיבי האסטרטגיה כדלהלן, עלינו להתאים גם את משתני הניתוח ואת מודלי החשיבה (על כך במאמר אחר).

אסטרטגיה עסקית לחברות נדל"ן
אסטרטגיה עסקית לחברות נדל"ן

המודל הוקטורי לאסטרטגיה לחברות נדל"ן

שכלול מלא של הגורמים, הביא אותנו לפיתוח המודל הוקטורי לאסטרטגיית חברות נדל"ן. המודל מתבסס הן על התאמת המודל העסקי האסטרטגי כפי שפרטנו להלן והן על משתני ניתוח הייחודיים לענף כגון: סוציו-גיאוגרפיה, מימון, בירוקרטיה, רגולציה, טווחי זמן אופייניים ועוד.

המודל הוקטורי לאסטרטגיית חברות נדל"ן, מעניק מסגרת לאיסוף וניתוח הנתונים הרלוונטים ולפיתוח האסטרטגיה וכן מנחה בבניית אסטרטגיית נדל"ן מובילה, המתאימה לטווחי זמן הייחודיים הנהוגים בענף.

בעזרת המודל ניתן לתכנן נכון יותר השקעות נדל"ן בארץ והשקעות בינ"ל וכן לתכנן את שיטות המימון הנכונות אשר יאפשרו מקסום התשואה לפעילות החברה או המשקיע.

המודל גם מסייע בתכנון אסטרטגיה עסקית לעיסוק בתת ענפי הנדל"ן השונים, כגון נכסים מניבים, שוק המגורים, לוגיסטיקה, נכסים מסחריים, קרקעות, בנייה, תיירות וכו'. כמו כן ניתן להיעזר בו ביזמות נדל"ן, הן כקבלן מבצע והן בעיסוק בהשקעות נדל"ן בתצורות השונות.

עוד על המודל הוקטורי, ניתן יהיה לקרוא במאמר שיוקדש לכך.

כמו כן ניתן ללמוד על המודל ועל שיטות אסטרטגיות נוספות בנדל"ן, בקורס "אסטרטגיה עסקית לחברות נדל"ן", המועבר על ידי, בתואר השני למנהלים (Executive MBA) באוניברסיטה העברית, בחוג למנהל עסקים.

בהצלחה!

אהבתם את הכתבה?

שיתוף ב facebook
שתפו בפייסבוק
שיתוף ב twitter
שתפו בטוויטר
שיתוף ב linkedin
שתפו בלינקדאין

עוד מאמרים עבורך:

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

רגע, לפני שאתם עוזבים...

נכנסתם לאתר שלנו מסיבה מסויימת, ייתכן שלא מצאתם בדיוק את מה שחיפשתם – נשמח לדייק ולהציע לכם תוכנית בהתאמה אישית. 

השאירו פרטים:

דילוג לתוכן