האם בניית אסטרטגיה עסקית נכונה יכולה להקים הייטק בפריפריה?

זמן קריאה: 3 דקות

במקום הכי רחוק משדרות רוטשילד, מתגבשת סצנת הייטק ויזמות שמחברת בין כשרון ובין אהבת התושבים למקום בו הם חיים. הכירו את בנימין-טק.

ובכן האם בניית אסטרטגיה עסקית מסוגלת להוביל להקמת הייטק בפריפריה? התשובה לשאלה היא כן! אבל דרושים שניים לטנגו ובעצם גם יותר.

 

בניית אסטרטגיה עסקית – מתחילים מההתחלה

את יעל זאבי ואת יוסי אפטר פגשתי במועצה אזורית מטה בנימין, לאחר ששכנעו והובילו מהלך לקידום תחום ההייטק בגזרת המועצה. הכיוון הראשוני היה הקמת 'האב' – מרחב עבודה משותף ליזמי הייטק צעירים. אבי רואה ראש המועצה התחבר לכיוון ואפשר את גיוסי כיועץ אסטרטגי לליווי הפרויקט.

יעל זאבי עבדה בהייטק ברעננה וכן שמשה כחברת מליאה במועצה. רצונה לקדם את התחום באזור בנימין התחבר ליוסי אפטר, תושב שילה ויזם מנוסה. יוסי שהתחיל את דרכו כמהנדס אלקטרוניקה, עבד בחברת סטארט-אפ וכן ניהל את מכון לב ואת החממה הטכנולוגית במכון.

מהר מאד הבנו, יוסי, יעל ואני מנסיוני כיועץ אסטרטגי לחברות הייטק, כי אין תוחלת לבניית 'האב' עצמאי, כאילו היה ממוקם בלב תל אביב, כמו כן היה ברור כי למרות רצוננו כחברה לייעוץ אסטרטגי, יהיה קשה למשוך חברות הייטק גדולות לבנימין שישמשו כעוגן אזורי לחברות ועיסוק בהייטק. אי לכך החלטנו להתחיל מנקודת מבט בראשיתית ובעלת פרספקטיבה רחבה, תהליך ייעוץ אסטרטגי שיבחן לעומק את האפשרויות ויבקר את היתכנות הרעיון בצורה אמיתית.

 

תהליך ייעוץ אסטרטגי

התהליך הפך למעמיק יותר ובמהלכו התוודעתי לאנשים הנהדרים הגרים בבנימין. אזור בנימין רחוק מכל מרכז עירוני, פרוש על פני שטח עצום ותושביו עוסקים לרוב בעולמות הרוח והחינוך. מקום פריפריאלי במובנים רבים ובעצם המקום אולי הרחוק ביותר מ'סצנת' היזמות והסטרטאפים בתל אביב. 

מציאת יתרונות אסטרטגיים

יחד עם זאת הביקוש של צעירי המקום לחזור ולגור במקום הוא עצום ולא פחות מכך הביקוש של תושבים חדשים לעבור לישובי בנימין. איכות התושבים וכן אהבתם למקום מייצרת יתרון אסטרטגי יחודי: בעלי יכולת יזמית ובעלי הכשרה במקצועות ההייטק, במידה ויתאפשר להם מבחינה תעסוקתית, ישמחו להישאר לגור בבנימין ולא לעבור לאזור המרכז, כפי שהם נאלצים כיום.

בניית אסטרטגיה עסקית

הבנה נוספת היתה כי את כח האדם יש "לגדל". על כן על התוכנית האסטרטגית ליצור מהלך ארוך טווח ובעל נקודת מבט שונה. לא 'האב' המשרת יזמים קיימים ובעל מודל עסקי עצמי, אלא מתחם עבודה המהווה חוד חנית, המוביל מהלך כללי וארוך טווח בכל אזור בנימין. אנו נגדל את היזמים ואנשי ההייטק ולא רק נביא אותם. הפיצוח הזה היה חלק מבניית אסטרטגיה עסקית כמהלך כולל, המחבר בין חינוך, חוגים, עשייה יזמית, פרויקטים יצירתיים ומתחם עבודה משותף המפעיל מגוון תוכניות.  

לא 'האב', אלא פרויקט "בנימין-טק" – מרכז השפעה אזורי.

לדברי העוסקים במלאכה, התוכנית נשמעה דמיונית, אבל הקמת מרכז ההייטק בשער בנימין הפכה מחזון למציאות. 

יוסי עצמו ניסח זאת באופן מדויק: "החזון שלנו לגבי סביבה עסקית מצליחה, חיה ותוססת בבנימין, הוא עמוק יותר מאשר לחסוך עמידה בפקקים בדרך למרכז ולירושלים. אנחנו צריכים לדבר את השפה שמדברת החברה הישראלית, את שפת היזמות. סביבה כזאת תיצור חיבורים אמיתיים, נהיה רלוונטיים לחדשנות ולהתפתחות של החברה הישראלית ונחזק את בנימין דרך התרומה הכלכלית למדינה".

 

המיזם האסטרטגי – בנימין טק

מיזם אסטרטגי של המועצה שמטרתו להביא תעשיית הייטק לבנימין ולקירוב התושבים ליצירה טכנולוגית.
מתחם העבודה המשותף שהנו חלק מהפרויקט כולו, גדול ופעיל ובין הפעילויות הקיימות בו ניתן למנות:

  • משרדים פרטיים להשכרה בסגנון WeWork, בשיתוף החברה לפיתוח מטה בנימין.
  • עמדות להשכרה בחלל משותף ליזמים הכוללות ליווי עסקי מלא, בשיתוף משרד הפריפריה.
  • אקסלרטור, מאיץ סטארט-אפים, תכנית בשיתוף משרד הכלכלה המיועדת לסטארט-אפים חדשים ומלווה אותם עד לגיוס ההון הראשוני.
  • מערך תוכן חוויתי לחשיפת בני הנוער בבנימין לעולם היזמות, הטכנולוגיה והחדשנות, בשיתוף אגף החינוך במועצה ומשרד המדע.
  • כנסים, הרצאות ותחרויות לעידוד יצירתיות טכנולוגית.
  • בית ספר להייטק המאפשר ללמוד בזמן קצר מקצוע מבוקש, בשיתוף משרד הפריפריה.
  • בית תוכנה חברתי לרכישת ניסיון תעסוקתי בהייטק, בשיתוף משרד הפריפריה.

 

אז איך מביאים הייטק ויזמות לפריפריה?

ראיה מחוץ לקופסא, אמביציה, ניתוח מעמיק של המקום ותושביו, בניית אסטרטגיה עסקית פורצת דרך, פיתוח תוכנית עסקית המטפלת ביסודות הבניין של המקום וכן מייצרת מעטפת לגדילה וצמיחה.

ומעל הכל – אנשים. אנשים בעלי רצון המסוגל להזיז הרים או לפחות גבעות. צריך לזכור שדבר אינו מתרומם מעבר לחלום, אלמלא ישנם אנשי אש ועשייה הגורמים לרעיון לקרום עור וגידים.

יעל זאבי עזבה את תפקידה במליאת המועצה ועברה לניהול פרויקט בנימין טק. יכולת הביצוע שלה היא זו שדוחפת את הפרויקט ומגשימה להלכה את האסטרטגיה העסקית שבנינו.

 

בניית אסטרטגיה עסקית מדויקת – האם ניתן לשכפל את המודל?

מעבר לפרויקט המרתק והמוצלח עם אנשי בנימין והמועצה האזורית, עולה שאלה מעניינת נוספת והיא האם ניתן על ידי ייעוץ אסטרטגי לשכפל את המודל באזורי פריפרייה נוספים בארץ או בעולם? להערכתי ישנה היתכנות רבה לכך, אולם לא בשיטת העתקה, אלא בתפירה ובבניית אסטרטגיה עסקית מדויקת המאופיינת לכל מקום ומקום. 

 

ראשי מועצות הרוצים גם הם להרים את הכפפה, אנחנו פה עבורכם.

אהבתם את הכתבה?

שיתוף ב facebook
שתפו בפייסבוק
שיתוף ב twitter
שתפו בטוויטר
שיתוף ב linkedin
שתפו בלינקדאין

עוד מאמרים עבורך:

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

רגע, לפני שאתם עוזבים...

נכנסתם לאתר שלנו מסיבה מסויימת, ייתכן שלא מצאתם בדיוק את מה שחיפשתם – נשמח לדייק ולהציע לכם תוכנית בהתאמה אישית. 

השאירו פרטים:

דילוג לתוכן