תוכנית עסקית למוצר חדש או מיזם – מה באמת מעריכים המשקיעים?

זמן קריאה: 4 דקות

נקודת מבט אחת ו-5 כללי אצבע החשובים למשקיעים, כאשר הם בוחנים תוכנית עסקית למוצר חדש או סטארט אפ:

בין אם אתם מובילים מוצר חדש בחברה קיימת, או מייסדים מיזם חדש, תמצאו את עצמכם מפתחים תוכנית עסקית. הבנייה יכולה להיעשות באופן עצמי ובעזרת הכוחות העומדים לרשותכם בחברה, או בעזרת יועץ עסקי אסטרטגי המתמחה בבניית תוכניות עסקיות למיזמים.

כיועץ אסטרטגי עסקי, אני פוגש ומלווה הן את המשקיעים הבוחנים עסקאות ומיזמים להשקעה והן את היזמים המחפשים לבנות תוכנית עסקית מקצועית. 

במאמר זה, אני מעוניין להאיר נקודת מבט חשובה, שיש לקחת בחשבון בבניית תוכנית עסקית וכן לתרום 5 כללי אצבע, או עקרונות מנחים, אשר יוכלו לסייע לעוסקים בכך, לוודא כי התוכנית שלהם מכוונת כראוי.

תוכנית עסקית – ודאו לאיזו תוכנית אתם זקוקים

תוכנית עסקית כשמה, אמורה לספק תוכנית ממשית לביצוע הפעילות העסקית בפועל וכמובן להביא את העסק להצלחה. אולם בשוק נוכל לפגוש תוכניות עסקיות ממגוון סוגים והיקפים. ככלל הייתי מחלק אותם לשלושה סוגים: 


1. תקצירים עסקיים המיועדים להשגת מימון מהיר

תקציר עסקי המיועד בד"כ עבור עסק קיים, קטן או בינוני. מדובר לרוב על תוכנית קצרה אותה מבקש הבנק. תוכנית כזו תכיל תיאור מהיר של העסק והצוות, פירוט הפעילות ותקציר של חיזוי פיננסי. היקפו של תקציר כזה הנו 3-4 עמודים והוא מספיק עבור השגת מימון לעסק קטן.

2. תוכנית עסקית המיועדת עבור משקיע או גוף מימון, אשר מבקש לבחון את כדאיות ההשקעה

היקפה של תוכנית כזו הנו בינוני ובחלק ניכר מהפעמים נגלה כי ההחלטה העקרונית להשקעה כבר התקבלה ואילו התוכנית העסקית מספקת תוספת לאימות ההחלטה או אף מענה פרוצדורלי בלבד. תוכנית כזו, מהווה מעין תקציר מורחב והיא חסרה הן את מחקר השוק המעמיק והן את יכולת ניבוי ההצלחה. כמו כן היא תחסר לרוב את הפיצוח האסטרטגי ואת התכנון המפורט, אשר נדרש בכדי לאפשר את תרגום התוכנית העסקית לתוכנית עבודה ממשית.

3. תוכנית עסקית אסטרטגית מעמיקה

תוכנית זו מיועדת הן לחברה  קיימת והן למיזם חדש. מטרת התוכנית היא לספק מענה הן לגופי המימון ולמשקיעים, אולם חשוב מכך – היא מהווה תוכנית אמיתית להצלחת העסק. היקפה של תוכנית כזו הוא גדול יותר וכן העבודה המושקעת בה, אולם מטרתה היא להביא את בעלי החברה / היזם להצלחה ממשית. התוכנית תתמודד עם פיענוח השוק העסקי, תנסח אסטרטגיה ותפצח מה הוא הנתיב המדויק, להשגת הנקודה אליה היזם מעוניין להגיע. תוכנית אסטרטגית כזו מיועדת בראש ובראשונה עבור היזם / בעלי החברה עצמם. תוכנית כזו ממילא גם תשרת אותם טוב יותר אל מול משקיעים וגופי מימון. 

תוכנית עסקית ביזנס אינסייטס
תוכנית עסקית עם ביזנס אינסייטס

תוכנית עסקית למוצר חדש או לסטארט אפ – 5 כללי אצבע שחשוב לזכור

העיקרון המרכזי עליו מבוססת תוכנית עסקית, הוא הפחתת רמת אי הודאות במהלך העסקי המתוכנן. כאשר מדובר על חברה קיימת, הרי שנתוני החברה וכן הפעילות ההיסטורית שלה, מעניקים לנו מידע רב המסייע לצפות את מהלכי השוק וכן את סיכויי ההצלחה של מהלך כזה או אחר של החברה. אנו מתבססים על מידע קיים ועל הצלחות עבר ומפתחים את פריצת הדרך.

כאשר מדובר במיזם או בבניית תוכנית עסקית למוצר חדש, הסיפור משתנה. אי הוודאות היא רבה והדרך להתמודד עמה, היא בשיטות שונות המבוססות על מחקר שוק מעמיק, בניית הנחות בסיס מהימנות ושימוש במודלים שונים המתאימים לתחום ולאופי המיזם.

השאלה אותה עליכם לשאול עצמכם בבחינת התוכנית העסקית אותה פיתחתם או שפותחה עבורכם: האם הניתוח הקיים בה מפחית את רמת אי הוודאות העסקית אשר מולה אתם עומדים? באיזו מידה? האם רמת אי הודאות החדשה, המופחתת, מספקת לכם את הביטחון להוציא את סכום הכסף אותו אתם מבקשים מהמשקיע, כאילו היה יוצא מכיסכם? 

תוכנית עסקית מובילת דרך 

תוכנית עסקית למוצר חדש, מיועדת בראש ובראשונה להתוות דרך עסקית נכונה להצלחת העסק ולהצלחת המייסדים, זו הליבה. תוכנית הפורטת את הדרך להצלחת העסק ולהצלחת המייסדים. כאשר תוכנית נבנית כ"תפורה" עבור המשקיע, לרוב נגלה כי התוצאה נכפתה לתוכה וכי היא לא תצליח להוביל, לא את המייסדים וגם לא תשכנע, אף לא משקיע אחד.

מה לוודא? שהדרך להצלחה עסקית, מפורטת בתוכנית וברורה לכם, שנותחו כמה דרכי פעולה וכי הפירוט בתוכנית מאפשר לכם לצאת לדרך ולפעול. 

אסטרטגיה עסקית המזהה את פריצת הדרך

במיזם או מוצר חדש אנו מתמודדים עם מפגש חדש של מוצר ושוק. יתכן שהשוק מוכר לנו אך המוצר חדש, יתכן שהמוצר קיים אך השוק חדש ויתכן ששניהם חדשים עבורנו. כך או כך, תוכנית עסקית אסטרטגית, חייבת להכיל ניתוח מעמיק המזהה היכן פריצת הדרך. מענה לשאלה: מה הוא המתווה האסטרטגי הייחודי, בו נוביל את המוצר או החברה ונוכל להשיג יתרון יחסי במקום כלשהו בשוק?

מה לבדוק? שאכן קיימת פריצת דרך וחשיבה יצירתית וכי אין חברה או מיזם אחר הנמצא באותו אופן ובאותה נקודה.

אפקטיביות

מעבר לניתוח המעמיק, לבניית האסטרטגיה העסקית ולשאר מרכיבי התוכנית, עלינו לוודא כי התוכנית אינה נשארת ברמת התאוריה, אלא מעניקה לכם כמייסדים את הכח ואת הדרך לבצע פעולה אפקטיבית ויעילה, לקידום המיזם. 

מה לבדוק? שיש לנו מודל עסקי ברור ויעיל, שהתוכנית מתורגמת לתוכנית עבודה פשוטה וממוקדת, היכולה להביא למהלכים בעלי תוצאה ממשית. 

הערכה פיננסית ריאלית

אמנם עידן היזמים המשרטטים גרפים מרשימים בעלי צפי פיננסי דמיוני, עבר ברובו מן העולם, אך עדיין אנו נתקלים להפתעתנו בלא מעט מקרים דומים.

ישנה חשיבות רבה לצפי פיננסי המבוסס ומגובה בנתונים והוכחת התכנות. ביצוע של ניתוח שוק מעמיק, המלווה בבניית הנחות בסיס טובות, מספקים לנו את הנתונים הנדרשים לבניית הערכה פיננסית "שעושה שכל". הערכה פיננסית מדידה, שניתן הן לבחון אותה ולוודא כי היא יכולה להתקיים והן כזו שניתן לעבוד לפיה ולתרגן אותה לתוכנית עבודה. לא כזו שרק תרשים, אלא כזו שתצליח. הערכה שתאפשר לכם כמייסדים להתבסס עליה בתכנון התקציב, התזרים והעבודה השוטפת שלכם. 

מה לוודא? שההערכה הפיננסית, מבוססת וריאלית ומאפשרת לכם לעבוד על פיה בהקמה ובהובלת העסק.

לסיכום

אמר מי שאמר:

"הנייר סופג הכל, המשקיעים לא."

המיזם שלכם בשל לתוכנית עסקית שתהפוך אותו לעסק מצליח?

צרו עמנו קשר ממש עכשיו

בהצלחה!

אהבתם את הכתבה?

שיתוף ב facebook
שתפו בפייסבוק
שיתוף ב twitter
שתפו בטוויטר
שיתוף ב linkedin
שתפו בלינקדאין

עוד מאמרים עבורך:

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

רגע, לפני שאתם עוזבים...

נכנסתם לאתר שלנו מסיבה מסויימת, ייתכן שלא מצאתם בדיוק את מה שחיפשתם – נשמח לדייק ולהציע לכם תוכנית בהתאמה אישית. 

השאירו פרטים:

דילוג לתוכן