למה האסטרטגיה השיווקית שלך חייבת לעשות אהבה?

זמן קריאה: 3 דקות

למרות התחכום הרב שאנו מייחסים לה, אסטרטגיה שיווקית מוצלחת, נוגעת בבסיס. בתקשורת בינינו, במגע, ביצירת קשרי אהבה. מנהלי חברה גדולה או יזמים, הנה מה שחשוב לזכור כאשר בונים אסטרטגיה שיווקית. כמה מילים בהשראת אחד מספרי השיווק האהובים עלי: "סימני אהבה" של קווין רוברטס מנכ"ל סאצ'י אנד סאצ'י.

שיווק אינה מילה גסה ואגרסיבית כפי שלעיתים נוטים לחשוב. היא גם אינה עוסקת בהונאת הצרכנים, גישה ששמעתי לא מעט. שיווק מבטא את סך פעולות התקשורת והמגע שאותן מבצעים העסק או החברה, עם העולם החיצון. חיצון להם כמובן.

בתוך כך אסטרטגיה שיווקית, היא תחום מרתק ומעמיק, המקיף עולמות רבים, החל מתקשורת, פסיכולוגיה, סוציולוגיה, כלכלה, והמשך בתקצוב, פיננסים ומודלים חישוביים. מגוון התחומים הנדרשים לבניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת, הוא רב ואת כולם יש לקבץ יחד על מצע של יצירתיות, לכדי תוכנית שיווקית אסטרטגית מגובשת ופורצת דרך.

די ברור מכך, כי אסטרטגיה שיווקית אינה אסטרטגיית פרסום או מכירות, אלא מהווה את תוכנית העל, על פיה מתכללת החברה מגוון רב של פעולות תקשורתיות, כאשר לדוג' הפרסום, הוא רק אחת מהן. 

אסטרטגייה שיווקית בעידן המותגים 

עידן המותגים שהחל אי שם בשנות ה 80-90 הביא עמו תפיסה מעניינת שעבורנו כבר הפכה לברורה מאליה. ההבנה כי גם לחברה או למוצר יכולה להיות זהות ואישיות מובחנת. כזו שניתן להתחבר אליה, להידמות לה ולהתגאות בנשיאת שמה. עבור חלקנו, הזוכרים את הקניות החד גוניות בשנות ה 80, של אותם מוצרים זהים ותועלתיים, ברשתות כמו אתא, המשביר לצרכן, כיתן (של פעם), שק"ם וכו', המעבר למותגים, אכן היה דרמטי.

כיועץ שיווק ואסטרטגיה, מתיחת הגבולות של זהות ואישיות והחלתם על מוצרים וחברות, היתה ועדיין מרתקת בעיניי, במיוחד לאור העובדה כי חברה עסקית, היא בעצם חברת אנשים, וכקולקטיב של אנשים אנו באמת מייצרים זהות משותפת חדשה ואחרת משלנו.

המיתוג כידוע הצליח בגדול. הוא הביא עמו שלל ערכים ואף העניק משמעות חדשה ל "מהי צרכנות". אולם בשלב מסוים, לחלק מהעוסקים בבניית אסטרטגיה שיווקית, נראה היה כי שני דברים חסרים: זהות משמעותית ותקשורת אמיתית. 

כפי שקורה לא מעט פעמים ויתכן אף באופן טבעי, התחום רידד עצמו לדעת:

  • זהות ומיתוג הפכו להיות "באז וורדס" והסתכמו לרוב בלוגו יפה ובסלוגן חלקלק. זאת למרות שניתן וצריך לבנות זהות מעמיקה ומשמעותית ויתרונותיה מתבטאים תמיד באופן ממשי בתוצאות החברה. 
  • התקשורת עם קהל הלקוחות שלא לומר "המאמינים", התפתחה מעט ונשארה באותו סגנון מיושן, כאשר היא עושה שימוש באותם כלים.
"Love Marks – אייקון של אהבה" 

התפתחות האסטרטגיה השיווקית – "Love Marks – אייקון של אהבה" 

על רקע זה, יצא בשנת 2004 קווין רוברטס, מנכ"ל משרד הפרסום של סאצ'י אנד סאצ'י עם בשורה חדשה, המתעתדת לקחת את המותגים לשלב הבא: Love marks. 

מבחינת רוברטס, בכדי להצליח, על מותג להיות הרבה מעבר למה שהוא מייצג. עליו להיות "אייקון של אהבה". הוא ריכז כ 70 מנהלי קריאייטיב ואנשי פרסום באי באוסטרליה ופרש בפניהם את משנתו. "מותגים נגמרים בשלב כלשהו, הדבר שנשאר ומחזיק לעד זו אהבה. היא הגורם הבונה נאמנות שהיא מעבר לסיבה הרציונאלית."

בעולם שאין בו בידול אמיתי באיכויות המוצרים, הסיבה היחידה להעדפת מותג היא העדפה רגשית. המותגים במתכונתם הנוכחית והמוכרת, חייבים להשתנות. עליהם ליצור מערכת יחסים עם הצרכן. מערכת יחסים של כבוד ואהבה, בדרך שתהפוך אותו ל"נאמן מעבר להיגיון". 

הספר בו פרסם את תפיסתו נקרא Love marks והנו ספר יחודי באופן זה שהוא נראה ומרגיש כמו אלבום השראה אמנותי, יותר מאשר ספר על תאוריה או אסטרטגיה שיווקית.

בספר מציג רוברטס את סולם הכבוד-אהבה, המראה אם מוצר הוא קומודיטי, סתם מותג, מותג שמכבדים אותו, או "לאב-מארק".

"מה גורם לאהבה גדולה באמת להתבלט?"

לפי רוברטס, זהו השילוב בין כבוד ואהבה והוא נבנה ע"י השילוש של מסתורין, חושניות ואינטימיות. 

בספר הוא אף מציע כלים להפיכת סתם-מותגים ללאב-מארקס.

תפיסת ה Love marks, נתנה דחיפה נכונה ומשמעותית בעיני ותרמה בקרב חברות ייעוץ אסטרטגי רבות, להעמקת הגישה השיווקית. בשימוש נכון ניתן אף להפוך את התקשורת שבין מותג לצרכניו, למערכת יחסים מעמיקה של ממש. התפיסה החדשה עוררה חשיבה והצליחה להוציא רבים העוסקים בבניית אסטרטגיה שיווקית, מהקופסא בה הם נמצאו.

צעד נכון בהתפתחות האסטרטגיה השיווקית

"לאב מרקס" הם צעד נכון ואף אבולוציוני בהתפתחות האסטרטגיה השיווקית, אולם להערכתי נדרש צעד נוסף, בכדי להעמיק את פיתוח הזהות והתקשורת.

רמזים לצעד הנוסף אנו רואים בעידן שלפנינו בו הדור החדש, דורש ערך ישן-חדש: אמת.

דור הצרכנים החדש, רוצה אמת ואת שלל ביטוייה: שקיפות, פשטות, ישירות, כנות.

ויוצא מכך גם: תשומת לב, שירותיות.

בניית אסטרטגיה שיווקית נשארה כתמיד מלאכה מעמיקה ומרתקת וכיום ניתן לומר, גם רגשית ואמיתית יותר.

יודעים לאן עולם המותגים מתקדם? אשמח לשמוע את דעתכם.

זקוקים להפוך את המוצר או החברה שלכם לנחשקים ורווחיים? בואו נדבר.

מקורות והשראה:

גלובס

קווין רוברטס

אהבתם את הכתבה?

שיתוף ב facebook
שתפו בפייסבוק
שיתוף ב twitter
שתפו בטוויטר
שיתוף ב linkedin
שתפו בלינקדאין

עוד מאמרים עבורך:

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

רגע, לפני שאתם עוזבים...

נכנסתם לאתר שלנו מסיבה מסויימת, ייתכן שלא מצאתם בדיוק את מה שחיפשתם – נשמח לדייק ולהציע לכם תוכנית בהתאמה אישית. 

השאירו פרטים:

דילוג לתוכן