כתיבת תוכנית עסקית הינה צעד חיוני בהקמת עסק או מיזם וכן בכל צמיחה מתוכננת של חברה קיימת. בין אם אתם מתחילים מיזם חדש או מחפשים להרחיב חברה מבוססת, תוכנית עסקית מקצועית תעזור לכם להבהיר את המטרות והיעדים שלכם, לזהות אתגרים פוטנציאליים וכן ליצור מפת דרכים להצלחה. עם זאת, קיימים הבדלים בין כתיבת תוכנית עסקית לסטרטאפ לבין כתיבת תוכנית עסקית עבור חברה, דבר שחשוב להיות מודעים אליו.
כתיבת תוכנית עסקית לסטרטאפ – להעלות את סיכוי ההשקעה
עבור מיזם, כתיבת תוכנית העסקית צריכה להיות מפורטת ומקיפה יותר בחלקים מסוימים של התוכנית ואילו עבור חברה מבוססת הפירוט היה דווקא בחלקים אחרים. משקיעים מחפשים הבנה ברורה של המוצר או השירות, שוק היעד והמצב התחרותי. בנוסף, תחזיות פיננסיות הן מרכיב קריטי בתוכנית עסקית למיזם, שכן משקיעים מבקשים לבחון את ההחזר הפוטנציאלי על ההשקעה. סטארטאפים צריכים לזהות סיכונים ואתגרים פוטנציאליים ולהפגין תוכנית עסקית ברורה להתמודדות איתם. גם סגנון הכתיבה של תוכנית עסקית למיזם עשוי להיות משכנע ומכוון יותר למכירה, מכיוון שעליה לשכנע משקיעים להשקיע בעסק.
כתיבת תוכנית עסקית לחברה מבוססת – זיהוי הזדמנויות לצמיחה
לעומת זאת, תוכנית עסקית לחברה מבוססת עשויה להתמקד בהרחבה או שיפור הפעילות השוטפת. התוכנית עשויה לכלול זיהוי מוצרים, שירותים או שווקים חדשים שיכולים להניע צמיחה. התחזיות הפיננסיות עשויות להיות מציאותיות יותר, בהתבסס על ביצועי העבר והצמיחה החזויה של החברה. המיקוד של תוכנית עסקית עבור חברה מבוססת הוא הפחתת סיכונים, מזעור עלויות ומקסום רווחים והעלאת הצמיחה. סגנון הכתיבה של התוכנית עשוי להיות יותר מבוסס נתונים ואנליטי, תוך התמקדות במדדים הפיננסיים והתפעוליים שמניעים את העסק.
פרופיל הסיכון השונה בכתיבת תוכנית עסקית לסטרטאפ
הבדל מרכזי נוסף בין שני סוגי התוכניות העסקיות הוא פרופיל הסיכון. עבור מיזם, התוכנית העסקית צריכה לתת מענה לסיכונים ולאתגרים פוטנציאליים, שכן המשקיעים צריכים להבין את הסיכונים הכרוכים בהשקעה בסטארט-אפ. זה כולל סיכוני שוק, סיכונים תפעוליים וסיכונים פיננסיים. לעומת זאת, תוכנית עסקית לחברה עשויה להתמקד בהפחתת סיכונים ובמזעור עלויות, תוך מקסום רווחים וצמיחה.
מרכיבי המפתח בכתיבת תוכנית עסקית
למרות ההבדלים בין כתיבת תוכנית עסקית לסטרטאפ לבין חברה מבוססת, ישנם כמובן גם אלמנטים משותפים. כל התוכניות העסקיות צריכות לכלול תקציר מנהלים המספק סקירה קצרה של העסק, המוצרים או השירותים שלו ומטרותיו. התוכנית העסקית צריכה לכלול תיאור מפורט של צוות ההנהלה וכישוריו. תוכנית שיווקית המתארת את שוק היעד, ניתוח פלחי הלקוחות, קהל היעד ומצב התחרות. התחזיות הכספיות צריכות לכלול הכנסות, עלויות ורווחים, כמו גם הבנה ברורה של תזרים המזומנים.
לסיכום, תוכנית עסקית מקצועית הנה כלי רב עוצמה עבור יזמים ומנכ"לי חברות, בין אם הם פותחים מיזם חדש או מרחיבים חברה מבוססת. חיוני להתאים את התוכנית לצרכים ולמטרות הספציפיות של העסק ולזכור מהם הציפיות והאינטרסים של קהל היעד לתוכנית. בין אם אתם מחפשים מימון ממשקיעים ובין אם אתם מחפשים לייעל את הפעילות שלכם ולהניע צמיחה, תוכנית עסקית תעזור לכם להבהיר את האסטרטגיה שלכם, לזהות סיכונים והזדמנויות פוטנציאליות וליצור מפת דרכים להצלחה. על ידי הבנת ההבדלים בין כתיבת תוכנית עסקית לסטרטאפ לבין חברה, ניתן ליצור תוכנית המותאמת למצבכם ולמטרותיכם הייחודיות.
זקוקים לסיוע בכתיבת תוכנית עסקית מקצועית? כזו שתעשה את העבודה ותוביל אתכם לקפיצת המדרגה המיוחלת? צרו קשר לפרטים נוספים. מענה מידי.
הפעילות העסקית של חברת סטארט אפ עשויה להיות הצלחה גדולה, אך גם עלולה להסתיים במפח נפש ובאכזבה כאשר הסיכונים השונים מתממשים והמיזם אינו צולח אותם. לכן קיימת חשיבות רבה לתכנון מאוזן המשלב את נתוני השוק ונתוני החברה ובונה דרך פעולה נכונה כדי שהרעיון הייחודי יהפוך להצלחה מסחררת.
הכנה של תוכנית עסקית לסטארט אפ
חזון החברה וכל החלומות שלה מתנקזים לתוך תוכנית עסקית לסטארט אפ. את התוכנית העסקית יש להכין צעד אחר צעד ולכלול בה את כל הפרטים החשובים של דרך הפעולה בתחומים השונים. בתוכנית יפורט לדוגמה נושא כוח האדם, הערכה של כמות המתכנתים בהם יש צורך לשם ביצוע השלבים השונים של התוכנה, מהי העלות של כל אחד מהם והעלות הכוללת לאורך שנות הפיתוח.
כמו כן תוכנית עסקית לסטארט אפ של Business insights תעסוק באפשרות של הגשת בקשה לסיוע לרשות החדשנות אשר תממן עלויות שונות כמו שכרם של המתכנתים, וכך תקל באופן משמעותי על מימון ההוצאות השוטפות עבור נישה זו.
תחשיב גיוס הון בתוכנית עסקית
חברת סטארט אפ חייבת מימון כדי להתנהל בשנים הראשונות שבהם המוצר נבנה ולה עצמה אין הכנסות כלל. זו הסיבה שבמסגרת תוכנית עסקית לסטארט אפ יירשם מצד אחד מידע מפורט על צפי ההכנסות, לוח זמנים ומהם הסכומים הריאליים שייכנסו לעסק. מצד שני יהיה רישום מדויק של רמת ההוצאות החודשיות והשנתיות של החברה.
הדבר כולל הוצאות כמו שכירות משרד, שעות עבודה של הצוותים, נסיעות לחו"ל כדי להציג את המוצר המתגבש בתערוכות ועוד. בהתאם לעלויות שצריכה החברה בכל חודש לתפעול שוטף של העסק יחליטו בעלי ההון שמתעניינים בחברה זו ומאמינים במסוגלות שלה להצליח, אם להשקיע בחברה ומהו הסכום הכספי שיועבר.
החלטות של משקיעים פוטנציאליים על פי תוכנית עסקית לסטארט אפ
כאשר תוכנית עסקית לסטארט אפ היא מפורטת והגיונית, יכולת המשיכה שלה עולה. משקיע פוטנציאלי יוכל יחליט אם הוא רוצה להשקיע כספים בסבב הראשון, בסבבים הבאים, או רק בסבב אחד בלבד. ככל שהמנהלים של חברת הסטארט אפ ישכנעו את המשקיעים באמצעות האסטרטגיה השיווקית והעסקית שנקבעה כי ישנה סבירות גבוהה להצלחה העסקית, כך יש סיכוי גבוה יותר לגיוס הון שיאפשר לחברה לממש את הפוטנציאל שלה.
אנו בחברת ביזנס אינסייטס עם ניסיון כבר מעל ל-20 שנה בייעוץ עסקי לחברות פה לשירותכם בביצוע סיעור מוחות משותף ובהכנה של תוכנית עסקית לסטארט אפ שהיא המקצועית ביותר בשוק. בעזרת ההכוונה המקצועית של היועצים המובילים שלנו שהם בעלי ניסיון רב בליווי של חברות סטארט אפ, נשמח לסייע גם לכם.
בנוסף, מוזמנים להתרשם ממגוון השירותים שלנו: